• 500 most frequent verbs in Danish
  • 250 most frequent verbs in Danish
  • Additional grammar - exercises and explanations
  • Dictionaries and on-line ressources
  • Metalanguage for learning Danish
  • Hjemmearbejde til næste uge

    Mandag den 1. maj og onsdag den 3. maj - Næste uge!!. (To be done before the lessons )

  • Onlineøvelser, mandagsholdet: Øvebog 2.1, 2.2, 2.6, 2.8(1), (2) og (3). Grundbogen: 2.5, 2.6, 2.7, 2.14
  • Onlineøvelser, onsdagsholdet: Øvebog 2.1, 2.2, 2.6, 2.8(1), (2) og (3). Grundbogen: 2.5, 2.6, 2.7, 2.14
  • Lav de her øvelser med gøre/lave
  • Læs to af de her tekster og tag noter, så du kan genfortælle dem i klassen.
  • Udtale: De sidste 4 minidialoger her
  • Diktat: Find ordene et afslag og at skære igennem i en ordbog. Skriv så det her klip ud. Tjek med teksten her
  • Written assignment: Skriv om høflighed i DK og et andet sted du kender. Hvad gør man når man vil være høflig? Find nogle gode situationer: når man står i kø, når man vil låne noget, når man kommer ind i en elevator osv. Fortæl om forskellene og lighederne. . Mail teksten til mig
  • Mandag den 24. april og onsdag den 26. april . (To be done before the lessons )

  • Mandagsholdet: Onlineøvelser: Grundbogen 1.7 (Verber på -te), 1.13 1.14 1.20 Hvad betyder det? Øvebogen 1.11
  • Onsdagsholdet: Onlineøvelser: Grundbogen 1.7 (Verber på -te), 1.13 1.14 1.20 Hvad betyder det? Øvebogen 1.11
  • Udtale: De første 4 minidialoger her
  • Lav de her 10 øvelser med perfektum
  • Lyt og tag noter til 1.18, Grundbogen side 14
  • Læs en de her tekster, så du kan genfortælle den. Tag noter og forbered dig mundtligt.
  • Diktat: skriv det her klip ud. Tjek med teksten.
  • Written assignment: Skriv et interview med en, der har lært et andet sprog. (Se side 18, 1.22 i Grundbogen) - Eller skriv om det smukkeste/grimmeste sprog du kender, og forklar hvorfor du tænker som du gør. Mail teksten til mig
  • Mandag den 17. april er fridag. Alle kan komme Onsdag den 19. april

  • Mandagsholdet: Onlineøvelser i moodle: Udtalearbejde og mundtlig øvelse (Patience! Slow loading of soundfiles) Grundbog: 1.2 (Modersmål), 1.7 (regelmæssige verber), 1.13 (Diktat - vænne sig til), øvebog: 1.2, 1.3, 1.4, 1.5, 1.6.1, 1.6.2, 1.6.3, Konjunktioner - ekstra læsetekst.

  • Onsdagsholdet: Onlineøvelser i moodle: Udtalearbejde og mundtlig øvelse (Patience! Slow loading of soundfiles) Grundbog: 1.2 (Modersmål), 1.7 (regelmæssige verber), 1.13 (Diktat - vænne sig til), øvebog: 1.2, 1.3, 1.4, 1.5, 1.6.1, 1.6.2, 1.6.3, Konjunktioner - ekstra læsetekst.

  • 1.12 læs en af teksterne her og tag noter, så du kan genfortælle den i klassen
  • Written assignment: Skriv en (lang) tekst om din hverdag i Danmark. Mail teksten til mig
  • Læs om verbernes tider. Lav de her øvelser med verbernes tider
  • Mandag den 3. april og onsdag den 5. april. (To be done before the lessons )

  • I Moodle: Grundbogen Kapitel 6:. Hør situationen side 25. Øv Samtale 26 (side 2), og samtale 2 (side 30). Lydfilerne er i Moodle
  • Lav opgaverne fra side 49-70 i K6 websiteopgaver.- tjek med facitlisten i moodle
  • Skriv en tekst om sprog. Om dit modersmål og andre sprog du kan eller kender. Om sprog i skolen, hvor du kommer fra. Og meget mere.
  • Mandag den 27. marts og onsdag den 29. marts. (To be done before the lessons )

  • Vi skal have modultest. Hvis I gerne vil forberede jer er der en introduktion her.
  • Til mundtlig modultest: Lav en præsentatíon på 1 minut. Fx om din sidste ferie, dit arbejde eller noget andet, der ligner det, vi har studeret, i DTG2. Du skal ikke lave manuskript, men gerne stikord.
  • Skriftligt hjemmearbejde: Lav den her skriftlige modultestopgave I må meget gerne skrive mere end 50 ord. Mail teksten til mig
  • I Moodle: Grundbogen Kapitel 6:. Hør situationen side 12-13. Øv Samtale 1 (side 13), og samtale 2 (side 18). Lydfilerne er i Moodle
  • Lav opgaverne side 28-46 i K6 websiteopgaver OPGAVE 10 OG 11 LIGNER LÆSETESTEN.- tjek med facitlisten i moodle
  • Mandag den 20. marts og onsdag den 22. marts . (To be done before the lessons )

  • Vi skal have skriftlig modultest 2 den 27. og 29. marts. Hvis I gerne vil forberede jer er der en introduktion her og en læseøvelse her - svar til den her. Skriftligt hjemmearbejde: Lav den her skriftlige modultestopgave I må meget gerne skrive mere end 50 ord. Mail teksten til mig
  • I Moodle: Grundbogen Kapitel 6:. Hør situationen side 1-2. Øv Samtale 1 (side 2), og samtale 2 (side 6). Lydfilerne er i Moodle
  • Lav opgaverne side 2-25 i K6 websiteopgaver - tjek med facitlisten i moodle
  • Mandag den 13. marts og onsdag den 15. marts. (To be done before the lessons )

  • Diktat: skriv det her klip ud. Tjek med teksten bagefter
  • Lav opgaverne side 53-75 i K5 websiteopgaver - tjek med facitlisten i moodle
  • Lav de her øvelser med for at og til at
  • I Moodle: Grundbogen Kapitel 5:. Hør situationen side 25-26. Øv Samtale 1 (side 26), og samtale 2 (side 30). Lydfilerne er i Moodle
  • Skriv en tekst, hvor du evaluerer din danskundervisning. Kan du bruge det du lærer? Eller svar - på dansk - på de her spørgsmål om danskundervisningen Mail det til mig
  • Mandag den 6. marts og onsdag den 8. marts. (To be done before the lessons )

  • Se klippet igen og læs teksten
  • I Moodle: Grundbogen Kapitel 5:. Hør situationen side 13-14. Øv Samtale 1 (side 14), og samtale 2 (side 18). Lydfilerne er i Moodle
  • Lav opgaverne side 28-50 i K5 websiteopgaver - tjek med facitlisten i moodle
  • Skriv en lang tekst om de bedste ting man kan lave i København på forskellige årstider (-; Mail den til mig
  • Mandag den 27. februar og onsdag den 1. marts. (To be done before the lessons )

  • Lav de her øvelser.
  • I Moodle: Grundbogen Kapitel 5:. Hør situationen side 1-2. Øv Samtale 1 (side 2), og samtale 2 (side 6). Lydfilerne er her
  • Lav opgaverne side 2-25 i K5 websiteopgaver - tjek med facitlisten i moodle
  • Skriv en lang tekst om "min bedste ferie" (-; Mail den til mig
  • Mandag den 20. februar og onsdag den 22. februar. (To be done before the lessons )

  • Lav de her øvelser med den, det og de igen
  • I Grundbogen Kapitel 4:. Hør situationen side 26-27. Øv Samtale 1 (side 27) og samtale 2 (side 30). Lydfilerne er her eller i moodle
  • Lav opgaverne side 59-86 i K4 websiteopgaver Lydfilerne er her - tjek med facitlisten her eller i moodle
  • Oversæt de her to vittigheder til dansk. Her er nogle ord du skal bruge: hasn't been feeling well: havde det dårligt complete check-up: helbredsundersøgelse. Owes: skylder, proof bevis, lawyer advokat, precisely lige præcis. (-; Mail den til mig
  • Mandag den 13. februar og onsdag den 15. februar.

  • Ny version af papiret om to Go på dansk
  • Lav de her øvelser med to go på dansk
  • I Moodle: Grundbogen Kapitel 4:. Hør situationen side 14-15. Øv Samtale 1 (side 15) og samtale 2 (side 21). Lydfilerne er i moodle
  • Lav opgaverne side 32-56 i K4 websiteopgaver - tjek med facitlisten i moodle
  • Oversæt den her joke til dansk. Her er nogle ord du skal bruge: go on a bus: stod på bussen, ugliest: grimmeste, annoyed: irritered, agitated ophidset, insulted fornærmede, sympathizied fik sympathi, public servant offentligt ansat (-; Mail den til mig
  • Mandag den 6. februar og onsdag den 8. februar . (To be done before the lessons)

  • I Moodle: Grundbogen Kapitel 4:. Hør situationen side 1-2. Øv Samtale 1 (side 2), samtale 2 (side 3) og samtale 3 (side 6). Lydfilerne er i moodle
  • Lav opgaverne side 2-30 i K4 websiteopgaver - tjek med facitlisten i moodle
  • Written assignment: Hvad syes du en god film er? Skriv en tekst om dine filmvaner: hvad slags film, du ser, hvornår, hvor tit og hvordan du ser dem. (-; Mail den til mig
  • Mandag den 30. januar og onsdag den 1. februar . (To be done before the lessons)

  • Grundbogen Kapitel 3: Hør situationen side 22-23. Øv Samtale 1 (side 23) Og samtale 2 (side 26). Lydfilerne er i moodle
  • Lav opgaverne side 51-76 i K3 websiteopgaver - tjek med facitlisten i moodle
  • Written assignment: Oversæt den her joke til dansk. Her er nogle ord du skal bruge: kept writing furiously: blev ved med at skrive som en gal, immidiately: straks, placed his in the middle: lagde sin i midten, threw in the air: smed op i luften (-; Mail den til mig
  • Mandag den 23. januar og onsdag den 25. januar. (To be done before the lessons)

  • Grundbogen Kapitel 3: Hør situationen side 11-12. Øv Samtale 1 (side 12) Og samtale 2 (side 15). Lydfilerne er her
  • Lav opgaverne side 26-48 i K3 websiteopgaver - tjek med facitlisten her
  • Written assignment: Skriv en historie om den bedste ting, du har købt på et loppemarked, eller som du har fået eller fundet. Fortæl, hvordan du fik den, hvad den kostede, hvordan den ser ud og hvorfor du er glad for den (-; Mail den til mig
  • Lav de her 10 øvelser med adjektiver.
  • Mundtligt hjemmearbejde: Tag den ting (eller et foto) med, som du skrev om, så du kan præsentere den mundtligt i klassen.
  • Mandag den 16. januar og onsdag den 18. januar. (To be done before the lessons)

  • Grundbogen Kapitel 3: Hør situationen side 1-2. Øv Samtale 1 (side 2). Lydfilerne er i moodle
  • Lav opgaverne side 2-24 i K3 websiteopgaver - tjek med facitlisten i moodle
  • Written assignment: Skriv en historie om en ting, der blev væk ( = som du ikke kunne finde) og som du ledte efter alle steder. (-; Mail den til mig
  • Mandag den 9. januar og onsdag den 11. januar. (To be done before the lessons)

  • Grundbogen Kapitel 2: Hør situationen side 19-20. Øv Samtale 1 (side 20), Samtale 2 (side 24). Lydfilerne er i moodle
  • Lav opgaverne side 53-78 i K2 websiteopgaver - tjek med facitlisten i moodle - Kapitel 2 er flyttet til mappen "Materialer modul 2.1"
  • Written assignment: Skriv om din jul/juleferie. Hvad har du lavet, hvor har du været? og så videre. Det er lige meget om du har holdt ferie eller arbejdet. (-; Mail den til mig
  • Mandag den 19. december og onsdag den 21. december. (To be done before the lessons) Tag noget at spise eller drikke med - det er sidste gang inden jul

  • Grundbogen: Hør situationen side 11-12. Øv Samtale 1 (side 12), Samtale 2 (side 15). Lydfilerne er i moodle
  • Lav opgaverne side 30-52 i websiteopga ver - tjek med facitlisten i moodle
  • Written assignment: Oversæt den her joke Mail den til mig
  • Videointerview: Interview en dansker om hvordan han/hun skal holde jul i år. OPTAG INTERVIEWET PÅ DIN TELEFON, SÅ VI KAN SE DET I TIMERNE. Spørg fx: Hvad er det bedste ved julen? Og hvad synes du ikke så godt om? Hvordan skal du holde jul i år? Hvad spiser I til jul? Hvordan holdt du jul som barn?
  • Mandag den 12. december og onsdag den 14. december. (To be done before the lessons)

  • Grundbogen: Hør situationen side 1-2. Øv Samtale 1 (side 2), Samtale 2 (side 5). Lydfilerne er i moodle
  • Lav opgaverne side 2-28 i websiteopga ver - tjek med facitlisten i moodle
  • Written assignment: Skriv en tekst om dit arbejde og din uddannelse. Mail den til mig
  • Mandag den 5. december og onsdag den 7. december. (To be done before the lessons)

    There seem to be some broken links to the suondfiles. Download all the files to K1 L3 here (moodle log in)

  • Grundbogen: Hør situationen side 23. Øv Samtale 1 (side 24), Samtale 2 (side 25) og Samtale 3 (side 29) Lydfilerne er i moodle
  • Lav opgaverne side 53-74 i websiteopga ver - tjek med facitlisten i moodle
  • Written assignment: Se klippet igen. Teksten er her. Skriv en tekst om din egen skole. Mail den til mig
  • 10 øvelser med when på dansk
  • Mandag den 28. november og onsdag den 30. november. (To be done before the lessons)

  • Øv lyt og snak side 11-15 i Grundbogen - Kapitel 1 (Samtale 1 og 2 og ord og udtryk) Lydfilerne er i moodle
  • Lav opgaverne side 30-50 i websiteopgaver - tjek med facitlisten i moodle
  • Written assignment: Skriv hvad du lavede før du kom til DK. Eller hvad du lavede et andet sted, du har boet: Før jeg kom til Danmark, var jeg/arbejdede jeg .... eller Da jeg boede i USA, studerede jeg/skrev jeg... Skriv mindst 50 ord. Mail den til mig
  • Videointerview: Interview en dansker om hans/hendes arbejde: Kan du fortælle lidt om dit arbejde? Hvad arbejder du med? Hvor længe....? Er du glad for...? Hvad med dine arbejdstider? Har du meget/mange .....? Etc. Kan du arbejde hjemmefra..? OPTAG INTERVIEWET PÅ DIN TELEFON, SÅ VI KAN SE DET I TIMERNE.
  • Mandag den 21. november og onsdag den 23. november. (To be done before the lessons)

  • Øv lyt og snak side 2-6 i Grundbogen - Kapitel 1 (Samtale 1 og 2 og ord og udtryk) Lydfilerne er i moodle
  • Lav opgaverne side 1-28 i websiteopgaver - tjek med facitlisten i moodle
  • Interview a Dane using the prases from lektion 1. Film the interview with your cellphone so that you can show it to the others during next class.
  • Written assignment: Oversæt den her joke Mail den til mig
  • Mandag den 14. november og onsdag den 16. november.

  • Written assignment: Write a text about your first day in Denmark, in past tense: Jeg kom til DK den 1/1 2012...Jeg landede i... Min kæreste hentede mig..., så tog vi metroen ind til...., Vi spiste på...., det regnede..., etc. Mail it to me: anba@studieskolen.dk.
  • Study Listen and practise for part 6 lesson 3
  • Do the exercises for P6 lesson 3 and Tests for P6
  • Mini dictation: Transscribe this clip (hardcore authentic spoken Danish) - Check transcript here afterwards
  • Mandag den 7. november og onsdag den 9. november.

  • Listen and practise for part 6 lesson 1 and lesson 2
  • Do the exercises for P6 lesson 1 and lesson 2
  • Oversæt introduktionerne til P5L3 og P6L1 til dansk
  • Mini dictation: Transscribe this clip (hardcore authentic spoken Danish) - Check transcript here afterwards
  • Mandag den 31. oktober og onsdag den 2. november

  • ORAL TEST: Read the blogs again. Prepare a 1-2 minutes presentation of Elena and Oscar. Links to the blogs
  • Study Listen and practise for part 5 lesson 3
  • Do the exercises for P5 lesson 3 and Tests for P5
  • Written assignment: translate the English description of the situation in P5L2 into Danish. Help: usually play = plejer at spille (at pleje = to usually do), together = sammen, the others= de andre And write a short description of Oscar from the reading exercises. Links to the blogs. Mail it to me: anba@studieskolen.dk.
  • Mandag den 24. oktober og onsdag den 26. oktober - Efter efterårsferien!!!

  • Fortæl 2 minutter om Elena: Blogtekst 2, Blogtekst 3 og Oscar: Blogtekst 2, Blogtekst 3
  • Do the first five exercises here: reported when-questions. Touch screen version here
  • Study Listen and practise for part 5 lesson 1 and lesson 2
  • Do the exercises for P5 lesson 1 and lesson 2
  • Written assignment: translate the English description of the situation in P4L1 into Danish. Help: the exhibits = udstillingen, something to = noget at, = udstillingenwhat to order: = hvad de skal have And write a short description of Elena from the reading exercises. Vi have read the first four blogs. Mail it to me: anba@studieskolen.dk.
  • Mandag den 17. / Onsdag den 19. oktober EFTERÅRSFERIE!! (AUTUM HOLIDAY)

    Mandag den 10. / Onsdag den 12. oktober

  • Læs om Elena og Oscar. Du skal lave en præsentation på 1 minut om dem i klassen.
  • Practise these phone numbers again
  • Do the last five exercises here: reported why-questions
  • Study Listen and practise for part 4 lesson 3
  • Do the exercises for P4 lesson 3 and Tests for P4
  • Written assignment: translate the English descriptions of the situations in P3L2 and P3L3 into Danish. Help: L2 run into each other = løber på hinanden, for a while = i et stykke tid. L3: both = begge to do an internship = skal i praktik, suggests = foreslår, just like = ligesom. Mail it to me: anba@studieskolen.dk.
  • Mandag den 3. / Onsdag den 5. oktober

  • Do the five first exercises here: reported why-questions. If needed: read about the structure of a Danish phrase
  • Study Listen and practise for part 4 lesson 1 and lesson 2
  • Do the exercises for P4 lesson 1 and lesson 2
  • Written assignment: translate the English descriptions of the situations in P2L2 and P2L3 into Danish. Help: L2 both = begge, is in charge of= står for, doesn't remember = kan ikke huske, marriage = ægteskab. L3: housing situation = boligsituation, feels about = synes om. Mail it to me: anba@studieskolen.dk.
  • Mandag den 26. / Onsdag den 28. september

  • Study Listen and practise for part 3 lesson 2 and lesson 3
  • Written assignment: translate the English description of the situation in P3L1 into Danish. Mail it to me: anba@studieskolen.dk. Help: at a party = til fest, at weekends = i weekenden
  • Do the exercises for P3 L2 and P3 L3
  • Take the P3 test
  • Practice phone numbers read the number aloud and click to check if you were right (-;
  • Mandag den 19. / Onsdag den 21. september

  • Do the crossword puzzle again. Number 4 should be since and not ago Answer key = dtg1.
  • Study Listen and practise for part 3 lesson 1
  • Take the Part 2 tests - DTG has a test for each part. Together these tests make up the test for the whole course
  • Do the exercises lesson 3
  • Read about The Structure of a Danish Phrase - And do these exercises on "Reported speech"
  • Written assignment: translate the English description of the situation in P1L3 into Danish. Mail it to me: anba@studieskolen.dk Help: both = begge, have attended a class= har været til undervisning leave=går
  • Mandag den 12. / Onsdag den 14. september

  • Study Listen and practise for part 2 lesson 2 and lesson 3
  • Do the exercises lesson 2 and lesson 3
  • Written assignment: translate the English description of the situation in P1L2 into Danish. Mail it to me: anba@studieskolen.dk Remember: No present continuous in Danish: use simple present
  • Mandag den 5. / Onsdag den 7. september

  • Study Listen and practise for part 2 lesson 1
  • Do the exercises lesson 1
  • Written assignment: translate the English description of the situation in P1L1 into Danish. Mail it to me: anba@studieskolen.dk Don't use google for bulk translation, just look up the words you don't know in Danish. Remember: No present continuous in Danish: use simple present. And no articles in titles/nationalities: a consultant = konsulent
  • Mandag den 29. / Onsdag den 31. august

  • Part 1, Lesson 2: Study the structures in listen and practise
  • Lav alle øvelserne til Lektion 2 - 13 in all. (And do all the exerises for lesson 1 - click 'next exercise' at the bottom when you've finished an exercise).
  • Study the structures in listen and practise P1 L3
  • Do the exercises P1 L3
  • Written assignment: Se klippet igen. (Teksten er her.) og skriv en tekst om de to personer. Mail den til mig: anba@studieskolen.dk
  • Mandag den 22. / Onsdag den 24. august

  • Se videoen og lav opgaverne nedenunder. (Watch the video clip and do the exercises underneath)
  • Listen to the dialogue, read the transcript and learn 'Listen and practise 1-6' and the numbers from 1-20 by hearth.
  • Lav alle øvelserne til Lektion 1. (And do all the exerises for lesson 1 - click 'next exercise' at the bottom when you've finished an exercise).
  • Written assignment: present yourself in Danish - write as much as you can - which may only be a few lines! Mail it to me