Liste over de 500 mest frekvente verber på dansk

Liste over de 250 mest frekvente adjektiver på dansk

Additional grammar - exercises and explanations

Link til moodle

Lyd og video til bogen

Hjemmearbejde - daghold

Fredag den 3/3

  • Læs teksten: september (Julietta, Kathy, Christian, Sonali, Wajiha og Zipora, Akmarel, Salam og Valeria) og Oktober (Penelope, Thomas, Sumi, Alyssa og Katherina, Stefan og Ivana
  • Onlineøvelser: 1.22 December, Skulle/ville, Verber fra kapitel 1
  • Læs om nogen, nogle eller noget .
  • Torsdag den 2/3

  • Onlinøvelser 11.11.2, Changes 3
  • Vi skal have en quiz om vigtige begivenheder i historien. I laver alle fx 3 spørgsmål af typen: Hvad år/Hvilket år blev Filipinerne selvstændigt: var det 1821, 1898 eller 1946? Sørg for at årstallene hverken gør det for svært eller for let.
  • Lav de her øvelser
  • Skriv en historie om En Sjov Misforståelse.
  • Onsdag den 1/3

  • Onlineøvelser: Det eller der, forskudttid
  • Lav de her øvelser igen igen (-;
  • Se det her klip. Tag noter på dansk så du kan genfortælle det på dansk. Lav nogle spørgsmål til diskussion.
  • Tirsdag den 28/2

  • Skriv det her klip ud
  • Lav den her for/til-øvelse
  • Onlinøvelser 11.11.1, Changes 2
  • Øvebogen 1.1
  • 1.6: Læs teksten Maj side 10-11 (Julietta, Kathy, Christian, Sonali, Wajiha og Zipora, Akmarel, Salam og Valeria) og Maj side 12-13 (Penelope, Thomas, Sumi, Alyssa og Katherina, Stefan og Ivana
  • Skriftlig opgave: skriv en tekst om en (verdens)begivenhed, der har påvirket dig.
  • Fredag den 24/2

  • Læs en af de her tekster og forbered en genfortælling: Julietta, Kathy, Christian, Sonali, Wajiha og Zipora; Akmarel, Salam, Valeria, Alyssa og Katherina; Penelope, Thomas, Sumi, Stefan og Ivana
  • Onlineøvelser: Grundbogen 1.11 , Forskellig, anden, anderledes
  • Lytteøvelse 1.15 side 18. Tag noter og tænk over spørgsmålene.
  • 1.17 Skriftlig opgave udfra interviewet torsdag
  • Torsdag den 23/2

  • Onlineøvelser: Datid/førdatid. Grundbogen: 1.10
  • Læs hele den her tekst - password duf. Lydfilen er her. Og lav tre spørgsmål omkring teksten. (Fx Måtte du lege med børn, der ikke var pæne?)
  • Øvebogen side 9, 1.5
  • --
  • Onsdag den 22/2

  • Onlineøvelser: Grundbogen 1.18, Changes 1
  • Læs side 1-5 linje 25 i den her lange tekst - password duf. Lydfilen er her.
  • Øvebogen side 7, 1.2
  • Tirsdag den 21/2

  • Onlineøvelser: 1.4
  • Lav et oplæg på 2 minutter om din yndlingsårstid
  • Skriv det her klip ud
  • Lav de her øvelser
  • Skriv en tekst (eller to): En meget varm og en meget kold dag.
  • Torsdag den 16/2

  • Opskrift: Find en nem opskrift OG TAG DEN OG RÅVARERNE MED. Så laver vi det i klassen, lærer ordene, og spiser det bagefter. Vi har ovn og komfur på første sal. Jeg synes pludselig at det var en kedelig ide med et forum. (-;
  • Onlineøvelser: Grundbogen 11.11, 11,14. Adjektivøvelse
  • Skriv det her klip ud
  • Onsdag den 15/2

  • Onlineøvelser. Øvebogen: 11.4, 11.5. Grundbogen: 11.7
  • Øvebogen 11.7 på papir
  • Tirsdag den 14/2

  • De her øvelser. Hvis du ikke når dem tager vi dem bare på tavlen (-;
  • Se det her klip 2-3 gange. Tag noter og lav 3 spørgsmål.
  • Onlineøvelser. Øvebogen: 11.2, 11.6. Grundbogen: 11.2
  • Læs en af de her tekster og forbered en genfortælling: Kathy, Christian, Sonali, Wajiha; Akmarel, Salam, Valeria, Uschi, Alyssa ; Katherine, Sumi, Stefan og Ivana
  • Læs teksten her og se videoen. Og lav 3 spørgsmål om magt, politik, spindoktorer mm.
  • Mandag den 13/2

  • Skriv det her klip ud
  • Onlineøvelser: grundbogen 10.15, , Kap 10 substantiver
  • Skriv en tekst om engang, du var rigtig heldig - eller rigtig uheldig.
  • Øvebogen 11.1 på papir
  • Lav de her øvelser
  • Lytteøvelse 11.9 side 121
  • Torsdag den 8/2

  • På papir: øvebogen 10.5.
  • Onlineøvelser. Grundbogen: 10.14, Først (not until) og allerede (already),
  • Læs tre af de her tekster, så I kan fortælle om dem
  • Skriv en tekst om, hvad Mutter fra Hvad Fatter gør er altid det rigtige virkelig tænker indeni, da Fatter fortæller om sine byttehandler.
  • --
  • Onsdag den 8/2

  • Læs en af de her tekster og forbered en genfortælling: Kathy, Christian, Sonali, Wajiha; Akmarel, Salam, Valeria, Uschi, Alyssa og Selina; Katherine, Tom, Sumi, Stefan og Ivana
  • Læs det her eventyr og lav 3 spørgsmål. Lydfilen er her.
  • Onlineøvelser. Grundbogen: 10.11, 10.20 Tale, sige fortælle eller snakke
  • Tirsdag den 7/2

    MODULTEST!

  • Skriv det her klip ud. Slå først de her ord op: hængelås, en tusch, en dille, at stadfæste, rad og række, erklærer, gennemskuet.
  • Onlineøvelser. Øvebogen: 10.6, 10.7
  • På papir: øvebogen 10.4.
  • Mandag den 6/2

  • Vi så det her klip i torsdags. Teksten er her.
  • Se videoen og læs teksten. Password: pigen
  • Skriftlig opgave: Fortæl historien om, hvordan du mødte din bedste ven, mand, kone, kæreste eller julemanden.
  • Onlineøvelser: Øvebogen 10.2, Grundbogen 10.2.
  • Øvebogen 10.1 I hvert fald.
  • Tag noter til det her klip, så du kan genfortælle det. Og lav 3 spørgsmål om ægteskab, kærlighed, mænd og kvinder og den slags.
  • Torsdag den 2/2

  • Vi lavede de her øvelser onsdag. Lav dem hvis du ikke var der.
  • Onlineøvelser. Øvebogen 9.6. Grundbogen: 9.13
  • Læs en af de her tekster og forbered en genfortælling: , Kathy, Christian, Sonali, Wajiha; Akmarel, Salam, Valeria, Uschi, Alyssa og Selina; Katherine, Tom, Sumi, Stefan, Loretto og Ivana ;
  • Skriftlig opgave 9.12 side 104. Skriv om en person, som du synes er beundringsværdig.
  • Lav et interview med en dansker om den person, du har læst om. Optag det så vi kan høre det.
  • Onsdag den 1/2

  • Diktat: Skriv det her klip ud.
  • Onlineøvelser. Øvebogen: 9.5
  • Mundtligt oplæg: Lav et mundtligt oplæg om en imponerende bedrift. Max 3 minutter. Lav stikord, ikke manus. Øv dig mundtligt, og optag det på din telefon og send lydfilen til mig (inden tirsdag kl. 21!), så jeg kan give dig feedback inden du holder oplægget.
  • Kan du huske ordene?
  • Tirsdag den 31/1

  • Onlineøvelser. Øvebogen: 9.3 9.4. Grundbogen 9.5 9.7
  • Lav de her øvelser
  • Tag (eller find) et billede af dit yndlingssted i København. Læg det op på det her forum i moodle. Skriv, hvornår du kommer der, hvorfor du kan lide stedet osv. Og se de andres billeder og kommenter dem.
  • Konjunktionsøvelse
  • Mandag den 30/1

  • Læs teksten her og se videoen. Lav tre spørgsmål om normer, vaner, onkler og hunde.
  • Skriv de to øveopgaver til modultest 3 Læs om Modultest 3 her. (Der er kun skriftlig test og læsetest)
  • Onlineøvelser. Øvebogen 9.1, 9.2. Grundbogen: 8.25 9.1. Clozetest kap 8.
  • Lav krydsogtværsen igen. Pass code: damen
  • Igen: Find 5-6 andre talemåder under 'talemåder med betydning' på siden her. Og lad de andre gætte hvad de betyder i klassen.
  • Diktat: skriv det her klip ud
  • Torsdag den 26/1

  • Onlineøvelser, øvebogen: 8.8, grundbogen: 8.16, 8.20, 8.24
  • Læs en af de her tekster og forbered en genfortælling: , Kathy, Christian, Sonali, Wajiha; Akmarel, Salam, Valeria, Uschi, Alyssa og Selina; Katherine, Tom, Sumi, Stefan, Loretto og Ivana ;
  • Skriv en tekst om, hvad der kan gøre dig stresset. Hvordan reagerer du på stress? Kan du gøre noget mod stress?
  • Onsdag den 25/1

  • Onlineøvelser, øvebogen: 8.4, 8.5, grundbogen: 8.18
  • Øvebogen: 8.3 på papir.
  • Find 5-6 talemåder - gerne nogle som I kender fra jeres eget sprog, eller hvor I siger mske noget andet på jeres eget sprog - under 'talemåder med betydning' på siden her. Og lad s de andre gÊtte hvad de betyder i morgen i klassen.
  • Tirsdag den 24/1

  • Øvelser fra lægelektionen: ordøvelse lytteøvelse 1 og lytteøvelse 2
  • Læs den her tekst. (Password: damen). Lydfil. Lav tre spørgsmål om opdragelse, kærlighed, omklamrende mødre etc.
  • Onlineøvelser: øvebogen: 8.1, grundbogen: 8.7
  • Øvebogen: 8.7 på papir
  • Øvebogen: 8.2 på papir.
  • Mandag den 23/1

  • Se klippet igen. Læs evt. teksten
  • Onlineøvelser, grundbogen: 7.21, 7.23, læseøvelse, ureglemæssige verber
  • Skriv en tekst om en person, der har betydet meget for lægevidenskaben
  • Øv et lægebesøg her
  • En øvelse med ordene fra tandlægelektionen
  • 7.19 side 83: Interview en eller flere danskere om at give blod. Optag interviewet i en lydfil/video
  • Diktat: skriv det her klip ud
  • Torsdag den 19/1

  • Konjunktionsøvelse
  • Øv 7.13 med lydfilen
  • Lyt 7.14 og tag noter til spørgsmålene side 82
  • Onlineøvelser Øvebogen: 7.9, 7.10 Grundbogen: 7.8 og 7.16
  • Øvebogen: 7.8, side 32
  • Onsdag den 18/1

  • Onlineøvelser, øvebogen: 7.4, 7.5. Grundbogen 7.20(2) og 7.20(3)
  • Læs den her historie og se videoen. Lav tre spørgsmål om løgn, høflighed, skoler, socialisering etc.
  • 7.10 Lyt side 80 og match tal og bogstaver
  • Lyt og øv et tandlægebesøg her
  • Tirsdag den 17/1

  • Onlineøvelser, øvebogen:7.1, 7.3. Grundbogen: 7.20, læseøvelse
  • Øvebogen, på papir: 6.3 og 6.8
  • Tag en ting med i en mørk pose. Vi skal gætte (-; - og du skal bagefter fortælle historien om tingen.
  • Lav de her øvelser
  • Mandag den 16/1

  • Lav de her øvelser med to need på dansk, hvis du ikke var der i torsdags
  • De der mangler: Videointerview med en dansktalende: Grundbogen 6.16 side 73: Optag dit interview på din telefon, som video eller lyd, så du kan vise det i klassen. Husk at vi andre skal kunne forstå det, så du må bede om gentagelse/forklaring, hvis personen taler for svært eller for meget.
  • Diktat: Skriv det her klip ud. Slå først ordene: opkvikkende og virkning op
  • Onlineøvelser: Øvebogen 6.5 Grundbogen: 6.12, verber 1 og verber 2
  • Næste kapitel handler om uheld og ulykker. Vælg selv en nyhed her, og fortæl kort om den (mundtligt i klassen)
  • Skriv en tekst om en farlig situation, du har været i. Eller om et uheld, du har været ude for. Tænk over verbernes tider
  • Torsdag den 12/1

  • Onlineøvelser: Øvebog: 6.3 6.4 og 6.5, Grundbogen: 6.8, 6.11
  • Videointerview med en dansktalende: Grundbogen 6.16 side 73: Optag dit interview på din telefon, som video eller lyd, så du kan vise det i klassen. Husk at vi andre skal kunne forstå det, så du må bede om gentagelse/forklaring, hvis personen taler for svært eller for meget.
  • På papir: Skriftllig opgave 6.17 side 73
  • Onsdag den 11/1

  • De her øvelser med bad på dansk
  • Onlineøvelser: øvebogen 6.1 del1, del2, 6.2 Grundbogen 6.12
  • På papir: hvad taler de om? 6.19 side 74 i grundbogen
  • Tirsdag den 10/1

  • Onlineøvelser: øvebogen: 5.9 Grundbogen: 5.15, 5.18 5.23, 6.6
  • Læs en af de her tekster og forbered en genfortælling: Kathy, Christian, Sonali, Elizabeth og Wajiha; Akmarel, Valeria, Uschi, Alyssa og Selina; Sumi, Stefan, Loretto og Ivana ; Tom, Salam, Charlotte og Katherine
  • Øvebogen 6.6 side 28. Lydfil her
  • Mandag den 9/1

  • Læs resten af den her tekst i moodle (password: aften). Lav tre spørgsmål - inspireret af teksten.Ordliste her. Og Lydfiler her.
  • Onlineøvelser: 5.6, 5.8. Grundbogen: 5.3
  • Skriv en tekst om hvad du har lavet i juleferien. Tænk over førnutid/datid.
  • Skriv det her klip ud som diktat. Tjek med teksten bagefter.
  • Lav de her øvelser
  • Tirsdag den 20/12

  • JULEFROKOST!!
  • Onlineøvelser: Lytteøvelse. Øvebogen: 5.2, 5.4, 5.5
  • Lav de øvelser her
  • Læs fra side 19, linje 13 til side 26 linje 30 i den her tekst (password: aften). Ordliste her. Og Lydfiler her.
  • Skriv det her klip ud. Teksten er her
  • Mandag den 19/12

  • Onlineøvelser Øvebogen: 4.8, 4.9 Grundbogen (igen!): positionsudtryk 4.5 og refleksive verber fra grundbogen : 4.8 Og lær navnene på dele af kroppen og ansigtet. 5.7
  • På papir: øvebog 4.5 og 4.6
  • Læs fra side 13 linje 3 til side 19, linje 12 i den her tekst (password: aften). Lav 3 spørgsmål. Ordliste her. Og Lydfiler her.
  • Skriv en præsentation af Orla, smeden og fortælleren fra historien.
  • Lav de her øvelser med hen/henne osv.
  • Torsdag den 15/12

  • Tag et gruppebillede med, som du vil fortælle om. Øv dig mundtligt. Du skal fortælle i ca. 3 minutter.
  • Oversæt de her vitser til dansk.
  • Onlineøvelser: 4.2, 4.3, 4.4, 4.7 læseøvelse
  • Læs fra side 9 linje 1 og til side 13 linje 2 i den her tekst (password: aften). Ordliste her. Og Lydfiler her.
  • Tirsdag den 13/12

  • Læs to af de her 4 tekster, så I kan fortælle om dem.
  • Lav de her ti øvelser med adjektiver/adverbier
  • Skriv det her klip ud. Tjek med udskriften
  • Onlineøvelser: Øvebogen: 3.5, 3.7 3.8 4.1
  • Mandag den 12/12

  • Vi så det her klip i torsdags. Her er en øvelse til det.
  • Interview en dansker om julen. Sørg for at sprøge til det du ikke forstår. Optag det på din telefon, så vi kan se det i klassen. Forbered en lille introduktion til interviewet, med de vigtigste punkter.
  • Læs fra side 4 linje 24 og til side 8 linje 27 i den her tekst (password: aften). Lav tre spørgsmål, inspireret af teksten. Ordliste her. Og Lydfiler her.
  • Lav de 5 første øvelser her
  • Onlineøvelser: Grundbog: 3.16 3.17. Øvebogen: 3.5, 3.7 substantiver læseøvelse.
  • På papir: Grundbogen 4.4 side 40 og øvebogen 3.6
  • Skriv det her klip ud - teksten er her
  • Vi lavede den her Clozetest i klassen i torsdags
  • ---
  • Torsdag den 8/12

  • Læs til side 4 linje 24 i den her tekst (password: aften). Ordliste her. Og Lydfiler her.
  • Lav de 5 øvelser her
  • Onlineøvelser: Øvebogen: 3.3, 3.4, 3.16.
  • Tv-avisen om VM-bjerget, lytteøvelse
  • Skriv om det bedste - eller det værste - sted du har boet. Skriv om boligen, området/kvarteret, naboerne og om hvordan du kom til at bo der.
  • Interview en dansker om hjemløse. Eller om hans/hendes bolig. Optag det på din telefon, så vi kan se det i klassen.
  • Tirsdag den 6/12

  • Lav de 5 første øvelser her
  • Onlineøvelser: Øvebog: 3.1, 3.2.
  • I grundbogen: 3.12 og 3.20 videofilen virker ikke i Safari, brug Firefox
  • Læs en af de her tekster så I kan referere den i klassen
  • Mandag den 5/12

  • Lav evt. krydsordet igen - answer key dkkap2
  • (igen - fra torsdag) Læs resten af kriminalromanen, Medaljonen. Password: 'kamma'. Og her er lydfilen. Lav tre spørgsmål inspireret af teksten
  • (igen - fra torsdag) Vælg 5 linjer af Medaljonen og øv dig i at læse dem højt efter lydfilen indtil du læser med perfekt melodi.
  • Diktat: skriv det her klip ud Tjek med teksten her
  • Lav en mundtlig historie: En heldig dag. Lav ikke manuskript, kun nøgleord. Øv dig et par gange. Det skal vare ca. 2 minutter.
  • Onlineøvelser: Øvebogen: 2.7 2.9 Læseøvelse Øvelse med substantiver Grundbogen: 3.4 og 2.14
  • Lav de her øvelser
  • Skriv en (lang) tekst om en situation med en uhøflig person. Det må godt være dig selv.
  • Torsdag den 1/12

  • Læs alle teksterne her, så vi kan lave en krydsord med ordene.
  • Skriv det her klip ud - undtagen der hvor Jakob mumler. (-;
  • Onlineøvelser: Øvebogen: 2.6 og 2.8 1 , 2 og 3. Grundbogen: 2.6. Og substantivøvelsen her
  • På papir: Skriv en historie ud fra et billede du selv vælger. Enten en fantasihistorie eller en historie du har oplevet. Giv mig billedet med.
  • Tirsdag den 29/11

  • Lav de sidste 5 øvelser her med forskellig og anderledes
  • Grundbog: 2.8 læs én af teksterne her, så du kan genfortælle den
  • Onlineøvelser: Øvebogen: 2.4, Grundbogen: 2.5 (igen!), Læseøvelse.
  • På papir: Øvebogen 2.5,
  • Mandag den 28/11

  • Læs side 12-15 i kriminalromanen, Medaljonen, som en af mine kolleger har skrevet. Password: 'kamma'. Og her er lydfilen.
  • Lav de første 5 øvelser her med forskellig og anderledes
  • Skriv en historie i datid ud fra et af de to klip: 1 eller 2. Start fx med: Det var en dag i 1997...... Giv personerne navne, hvis I vil. Fortæl, hvad der var sket før klippet.
  • Lav de her online-øvelser med substantiver
  • Skriv det her klip ud. Tjek med udskriften bagefter
  • Onlineøvelser: Øvebogen: 2.1, 2.2,
  • På papir: Øvebogen: 2.3, side 10. Grundbogen 2.3 side 21 - lydfil her
  • Torsdag den 24/11

  • Lav de her øvelser med af og fra, hvis I ikke har haft dem, eller ikke kan huske dem.
  • Læs side 8-10 i kriminalromanen, Medaljonen, som en af mine kolleger har skrevet. Password: 'kamma'. Og her er lydfilen. Lav 3 spørgsmål
  • Onlineøvelser: grundbogen 1.20 og 2.1
  • Lav de 5 sidste øvelser med for at/til at/for at kunne
  • Diktat: skriv det her klip ud. Måske kender I ikke de her ord: selvterapi, spejlet, virker, tør hud. Slå dem op.
  • Skriv en tekst om en sjov misforståelse.
  • Tirsdag den 22/11

  • Onlineøvelser: Grundbogen: 1.7.3, 1.23
  • Øvebogen: 1.8 på papir
  • Lav et oplæg på 2 minutter i datid om, hvordan du lærte engelsk i skolen.
  • Lav de 5 første øvelser med for at/til at/for at kunne
  • Læs den her artikel om mænds og kvinders arbejde. Brug google oversæt, hvis du kører fast. Lav et spørgsmål du gerne vil diskutere.
  • Mandag den 21/11

  • Læs side 5-7 i kriminalromanen, Medaljonen, som en af mine kolleger har skrevet. Password: 'kamma'. Og her er lydfilen.
  • Læs om verbernes tider.
  • Lav de her øvelser med verbernes tider
  • Onlineøvelser: Grundbogen: 1.7.2, konjunktionsøvelse, 1.14
  • Øvebogen: 1.7 på papir
  • Grundbogen 1.24, skriftlig opgave på papir.
  • Torsdag den 17/11

  • Læs side 1-4 i kriminalromanen, Medaljonen, som en af mine kolleger har skrevet. Password: 'kamma'. Og her er lydfilen. Lav 3 spørgsmål om hospitaler, detektiver, operationer, taxachaufører, hukommelsestab etc.
  • Grundbog: 1.7 verber på -ede - 1.8 læs tegneserien (side 11) grundigt så du forstår hele historien - 1.18 Lytteøvelse: se grundbogen side 14 og tag noter.Lydfil her
  • Skriv en (lang) tekst om, hvad du har mest brug for at lære på modul 3 og hvilken slags opgaver, øvelser og tekster du gerne vil have.
  • Diktat: skriv så meget du kan af det her klip
  • Øvebog: 1.6 (3 øvelser, klik => for den næste), 1.8 og 1.11
  • Øvelser med for og til (vi havde dem for et par uger siden)
  • Tirsdag den 15/11

    Første kapitel af grundbogen og øvebogen
  • Grundbog: lytteøvelse 1.2 Diktat: 1.13, 1.12 læs en af teksterne her, så du kan genfortælle den for de andre
  • Øvebog: 1.2, 1.3, 1.4
  • Vi har skrevet en historie ud fra det her klip. Skriv den, hvis du ikke var der i dag.
  • Mandag den 14/11

  • Øv præpositionerne 5C, side 202-3 igen
  • Skriv en anmeldelse (review) af filmen Otto er et Næsehorn (optional homework)
  • Skriv det her klip som diktat. Tjek her