Brændte rødstrømperne virkelig deres BH'er?

Vælg det af de fire ord i parentesen, der passer bedst. Hør lydfilen nedenfor bagefter.


En af de mest kendte historier om 1960'ernes og 1970'ernes feminister er beretningen om, hvordan de brændte deres bh'er. Faktum er (dog, altså, alligevel, egentlig) , at der ikke findes hverken fotografier eller øjenvidneberetninger, som kan bevise, at rødstrømperne skulle have brændt så meget som bare et enkelt stykke undertøj.

Bh'en er dog blevet symbolsk kasseret og smidt ud ved flere lejligheder, både her og i udlandet. Første gang man så denne aktionsform var i 1968, hvor gruppen 'New York Radical Women' (i takt med, i konflikt med, i modsætning til, i protest mod) skønhedskonkurrencen Miss America's kvindesyn smed bh, mascara og højhælede sko i en stor 'frihedsskraldespand'. Denne handling var dog den fredeligste del af aktionen, som var ret vild; de protesterende kvinder kronede også et får som skønhedsdronning og smed røgbomber ind i konkurrencesalen. I Danmark har forskellige kvindegrupper også brugt bh'en (i forhold til, vedrørende, i forbindelse med, angående) politiske aktioner, bl.a. i København i 1970, hvor rødstrømperne i en demonstration gik ned gennem Strøget iført oversize bh'er uden på blusen. Det gjorde de for at symbolisere, at samfundet reducerede kvinden til kun at være mor og hustru. Til sidst smed de de store bh’er i en sort affaldssæk for at gøre op med rollen som lydig hustru og sexobjekt.

Disse aktioner er så (ofte, måske, trods alt, derimod) senere blevet blandet sammen med protesterne mod Vietnamkrigen, hvor unge amerikanske mænd brændte deres indkaldelser til hæren. Dette foregik (nemlig, derfor, tværtimod, egentlig) ved flere lejligheder over store sorte metalskraldespande.

Men selvom den brændte bh kun er en myte, har den alligevel haft en vis betydning for diskussionen af feminismen. For nogle moderne feminister er den blevet et symbol på opgør mod samfundets kønsstereotyper og fastlåste skønhedsidealer, og for flere antifeminister er den blevet et eksempel på, hvordan rødstrømperne angriber andre kvinder, så (snart, tit, hurtigt, vidt) de prøver at være bare en smule feminine.

For de fleste er det nok bare blevet en naturlig association til ordet rødstrømpe på linje med Femølejr og ligelønskrav. Derfor bruges den brændende bh (ofte, sjældent, i grunden, nemlig) som en måde at referere til rødstrømperne på. Referencen er oftest negativ og for at markere, at forfatterens holdning ikke er (den samme som, forskellig fra, anderledes end, modsat) den samme som rødstrømpernes. Eksempler er ugebladet Femina, hvor redaktør Camilla Kjems skriver, at den manglende ligeløn er et faktum, man må forholde sig til, "brændte bh'er eller ej", eller hjemmesiden Kulturkapellets anmeldelse af Grethe-Lise Holms bog Hvorfor er feminister så snerpede?, hvor følgende (slås løs, foreslås, slås fast, slås op) : "Hvis man som læser er bare en smule feminist, så kan man sagtens klare, at bogen lugter lidt af brændt bh".

Så selvom bh'en i virkeligheden aldrig brændte, brænder den på mange måder stadig i vores hoveder.

Kilde: danmarkshistorien.dk