Blive -passiv/ændring eller være - beskrivelse af tilstand


Se klippet et par gange. Og lav så øvelsen, der handler om baggrunden

Blive plus perfektum fortæller, hvad der sker i en situation - med fokus på processen. Blive plus adjektiv fortæller om en ændring:
  • Love og regler fra EU bliver oversat til de 24 officielle EU-sprog, fordi de skal gælde som love i alle landene. Vi blev sure, da vores fly blev aflyst.

  • Være plus perfektum beskriver en tilstand (fx et udseende) EFTER PROCESSEN, på samme måde som være plus adjektiv.
  • Jeg gætter på, at teksten er oversat med Google, den er fuld af fejl. Sætningerne er forkerte.

  • Vælg den rigtige for være: er/var/har været, havde været; eller blive: bliver/blev/er blevet/var blevet. Klik på Hint hvis du vil have hjælp.

    Baggrunden: The DNA Journey - Sådan blev den til


    Tusind tak for den overvældende modtagelse af vores reklamefilm momondo – The DNA Journey. Den set 36 millioner gange på vores Facebook; og den delt mere end 17 millioner gange globalt og kommenteret af tusindvis af mennesker verden over. Det vi enormt glade for, og vi stolte af at have skabt en reklame med et mangfoldighedsbudskab, som tilsyneladende taler til så mange.
    Siden vi lancerede momondo – The DNA Journey, har vi fået enormt mange positive reaktioner – og en masse spørgsmål om filmen og optagelserne: hvordan filmen lavet, hvem de medvirkende . De spørgsmål besvarer vi her.
     
    Hvad er formålet med The DNA Journey-reklamen?
    Formålet med momondo – The DNA Journey-reklamen er at vise, at vi mennesker har mere tilfælles på tværs af kulturer, end vi måske går og tror. momondo – the DNA Journey er en del af momondo’s vision om en mere åben og tolerant verden. Du kan læse mere om momondo’s vision og igangværende aktiviteter her: letsopenourworld.com.
     
    Hvordan deltagerne udvalgt?
    Som ved de fleste andre kampagnefilm har vi brugt casting-bureauer til at finde filmens deltagere. Konkret har vi brugt to bureauer, som har fundet deltagerne gennem statistdatabaser, egne netværk og gennem online-fora. I udvælgelsen af deltagerne momondo præsenteret for deres etnicitet og historie, men ikke for deres profession, da den ikke relevant for udvælgelsen.
    Casting-bureauerne optog 10 minutters video af 67 personer, der fortalte om sig selv, og om hvor de kom fra. Derefter de bedt om en spytprøve. Spytprøven så DNA-testet. Med udgangspunkt i personernes fortælling om sig selv og deres DNA-resultater, 16 udvalgt til optagelse i København. De kriterier vi lagde vægt på i udvælgelsen var deres oprindelse, opfattelse af sig selv og verden, samt om der noget overraskende ved deres DNA-resultater. 


    Er der skuespillere med i reklamen?
    De medvirkende deltager i deres eget navn og med deres egne DNA-resultater, og deres uddannelsesmæssige og erhvervsmæssige erfaring ikke afgørende for udvælgelsen. Deltagerne er alt fra sekretær, hundetræner, skuespiller, kundechef, håndværker og model. Vi så ikke på, om de medvirkende havde en baggrund som skuespillere el. lign.
    Vi har efter filmen på grund af den store interesse for deltagernes skuespillerfaring undersøgt, hvor mange der har mere eller mindre skuespil- eller statisterfaring. Det drejer sig om 10 af deltagerne i filmen. Hertil kommer den kvindelige interviewer. I baggrunden optræder statister, som vi ikke har DNA-testet.
     
    Er deltagerne så rigtige mennesker, når de også er skuespillere?
    Ved castingen personerne valgt ud fra kriterier som personlighed, etnicitet og historie, så selvom flere af dem har skuespilserfaring, er de ikke med i filmen for at spille en rolle. Kun den kvindelige interviewer spiller skuespil i clippet.  Derfor har vi kaldt de medvirkende ”rigtige mennesker”. Vi har ikke lagt skjul på, at momondo – The DNA Journey er en reklamefilm for momondo, hvor vi forsøger at kommunikere budskabet om, at vi har mere tilfælles, end vi tror.
     
    deltagerne i filmen instrueret i deres reaktion på DNA-testen?
    Deltagerne i filmen ikke castet til at spille skuespil, og det, de siger i filmen, er deres egne ord og tanker. De før optagelsen interviewet om deres forhold til deres eget ophav og nationalitet, og senere viste vi dem resultatet af den DNA-analyse, der lavet efter det første møde nogle uger forinden. Inden afsløringerne af DNA-resultaterne deltagerne meget spændte på deres resultater, og vi talte med dem samlet om, at de gerne måtte give udtryk for dette i filmen. Personerne ikke enkeltvis instrueret i, hvordan de skulle reagere, eller hvad de skulle sige til deres DNA-resultater.
     
    deltagerne betalt for at medvirke?
    Ja, vi betalte deltagerne for deres medvirken samt rettigheder. Det er helt normal praksis.
     
    Hvor og hvordan filmen optaget?
    Filmen optaget på spillestedet Vega i København fra d. 6. til d. 8. april 2016. Deltagernes DNA blev testet forud for optagelserne. Under optagelserne blev deltagerne først interviewet om deres forhold til deres egen nationalitet og andre nationer, og herefter de præsenteret for resultaterne af den DNA-test, vi havde taget nogle uger forinden. I filmen har vi skrevet ”2 uger senere”. Det er en modifikation af sandheden, for at vi kunne fortælle en historie. Desuden optagelserne med spyt i glasset af praktiske årsager lavet, da hele holdet samlet i København.
     
    nogle af optagelserne taget om?
    Ja. Når man optager en reklamefilm, kan der være mange grunde til at tage enkelte optagelser om, som for eksempel problemer med lyden, at billedet er uskarpt, at folk mumler, eller at lyset forkert. Det vigtige for os var at fange den spontane reaktion, når deltagerne for første gang præsenteret for deres DNA-resultat, da de tog papiret ud af konvolutten. Deltagerne åbnede kun konvolutten én gang, og filmen indeholder reaktionerne fra den optagelse. Derfor har vi brugt 4 kameraer for at sikre, at vi havde reaktionen på film, da vi ikke kunne tage scenerne om.
     
    Er fortællingen om de to deltagere, der er i familie, rigtig?
    Ja, fortællingen er rigtig, og de begge meget overvældet over at finde hinanden. Vi synes, det er en god fortælling, og de delte den efterfølgende med resten af deres familier. De to deltagere er hinandens grandkusine og grandfætter. Når man tester sit DNA hos vores samarbejdspartner, AncestryDNA, kan man tjekke, om der registreret grandkusiner eller fætre i AncestryDNA’s database, og det var et rent lykketræf, at der ud af de i alt 67 testede personer var to, der var i familie med hinanden.
     
    Hvem har lavet DNA-testene i filmen?
    Det har vores samarbejdspartner, AncestryDNA. I deres test DNA-svaret opdelt på 26 regioner verden over. AncestryDNA giver etnicitetsestimater, der viser tilbage til brede geografiske regioner, ofte med ét eller flere lande. Den væsentligste årsag til, at AncestryDNA kunne så præcise i filmen er, at de præsenteret for deltagernes familiehistorie, deres efternavne og for historier om deres forfædres oprindelse – de oplysninger der blev indsamlet i starten af castingprocessen.