Nye kostråd




Se klippet, og skriv de ord der mangler i boksene. Et ord pr. boks.

- Hold med saltet, og spis færre røde bøffer. Sådan lyder ifølge vores oplysninger nogle af de nye kostråd, som fødevareministeren præsenterer i morgen (2013). Kostråd som de 8 officielle råd, der allerede i dag. Og der er faktisk også mere, vi skal til, fx skal vi skrue endnu mere op for vores indtag af grøntsager og holde lidt igen med frugt. Men noget , at alle de her kostråd de bare i alle de andre råd, der i forvejen eksisterer.

- Nogle af dem kender vi.

- 600 gram frugt om dagen, og vi skal spise fisk 2-3 gange om ugen.

- Andre det med.

- Hvor meget går du op i sådan nogle kostråd?
- Oh, det gør jeg meget, nu læser jeg idræt ude på SDU, så det er sådan forholdsvis meget.
- Vil du så ikke lige de 8 kostråd, vi har lige nu?
- Øh, drik vand, øh, spis frugt, øh, jeg kan nærmest ikke engang huske dem jo, øh, ja, jeg kan ikke lige huske dem alle sammen.

- Og det er måske godt det samme, for i morgen Fødevarestyrelsens 8 kostråd med 10 nye, og det i en tid, hvor der aldrig har været så mange holdninger til netop sundhed og kost.

- Det er også en urskov, det er der ingen tvivl om, fordi der er så mange ernæringseksperter, og så er der selvfølgelig Sundhedsstyrelsen, Sundhedsministeriet, som kommer ud med kostråd. Det er svært for folk at navigere i, fordi den ene dag får de det ene , den anden dag får de det næste at vide.

- Måske er de mange holdninger en af grundene til, at danskerne allerede nu har en smule svært ved at huske de nuværende officielle råd.

- Vil du ikke lige nævne, hvilke 8 kostråd, vi har i dag.
- Det kan jeg ikke.
- Næ, det kan jeg ikke, næ, det kan jeg ikke.
- Kan du nævne én?
- Spis 5 stykker frugt.

- Samtidig viser en meningsmåling fra 2009, at kun halvdelen af os efterlever de officielle kostråd.

- Jeg tror ikke, det er kostrådene, der noget. Jeg tror, det er kosten, der betyder noget.
- Jeg går efter min egen sunde fornuft, ved, hvad man skal spise, og hvad man ikke skal spise.

- Ingen fra Fødevareministeriet vil rådene før i morgen, men i maj måned blev der lavet en rapport om danskernes kendskab til de nuværende kostråd.

- Kostrådene være det fundament, du kan gå tilbage til, når du bliver i tvivl.

- Og selvom 13 ud af 43 adspurgte ikke kunne nævne et eneste af kostrådene, ja, så fandt folkene bag rapporten alligevel, at rådene har en berettigelse.

- Så skal du jo kunne gå til kostrådene og se, men hvad bliver der anbefalet her, hvad er der evidens for, der rent faktisk mindsker min for at få livsstilssygdomme.

- Selvom Thomas Rode Andersen langt fra er enig i de råd, som er i vente, så håber han, at de vil skabe debat og få folk til at tænke over, hvad de putter i munden.
Der er ingen tvivl om, at de her kostråd kommer til at rigtig meget furore, og det håber jeg, der kommer noget godt ud af.

- Og det er altså i morgen, at fødevareminister Karen Hækkerup sammen med Fødevarestyrelsen og DTU-Fødevareinstituttet præsenterer Danmarks nye officielle kostråd.


De 10 kostråd:

• Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
• Spis frugt og mange grønsager
• Spis mere fisk
• Vælg fuldkorn
• Vælg magert kød og kødpålæg
• Vælg magre mejeriprodukter
• Spis mindre mættet fedt
• Spis mad med mindre salt
• Spis mindre sukker
• Drik vand


Læs kostrådene her på Fødevarestyrelsens hjemmeside.